Partnerzy serwisu:
Komunikacja

RELOBUS wygrywa w Tczewie. GRYF przegrywa jakością

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
RELOBUS wygrywa w Tczewie. GRYF przegrywa jakością
fot. tczew.pl
Tczew wybrał ofertę firmy RELOBUS w przetargu na obsługę komunikacji miejskiej w okresie przejściowym. Przy 60-procentowej wadze ceny i 40-procentowym znaczeniu średniego wieku taboru, toruński przewoźnik – mimo wyższej stawki – zdobył najwięcej punktów dzięki nowszym autobusom. Siedmiomiesięczny kontrakt ma obowiązywać od września i poprzedza docelowe, wieloletnie postępowanie planowane na 2026 rok.

Po tygodniach napięć, formalnych odwołań i kontrowersji wokół warunków przetargu, Tczew rozstrzygnął - tydzień po otwarciu ofert - postępowanie na obsługę komunikacji miejskiej w okresie przejściowym. Od 1 września 2025 r. do końca marca 2026 r. za lokalny transport publiczny odpowiadać będzie spółka RELOBUS z Torunia.

Zwycięstwo RELOBUS-a

Jak poinformował Urząd Miejski w Tczewie, oferta RELOBUS Transport Polska Sp. z o.o. została uznana za najkorzystniejszą, uzyskując łącznie 94,75 punktu na 100 możliwych. Konkurencyjna propozycja firmy GRYF – dotychczasowego operatora – zdobyła 70 punktów. O wyborze zadecydował nie tylko aspekt finansowy, ale również wiek oferowanego taboru, który w przypadku RELOBUS-a był zdecydowanie niższy (średni rocznik 2015 wobec 2008 u GRYF-u).

W kryterium ceny (waga 60%) wyżej oceniono ofertę GRYF-u (60 pkt), który zaproponował stawkę 10,5 mln zł brutto. RELOBUS wycenił swoją usługę na dokładnie 11.517.187,50 zł – czyli dokładnie tyle, ile miasto przewidziało w budżecie – i otrzymał 54,75 pkt. Jednak to przewaga RELOBUS-a w kryterium wieku taboru (40 pkt do 10 pkt) przeważyła szalę.

Tabor a jakość – oś sporu

Spór o jakość usług i parametry taboru był osią całego postępowania. GRYF, jeszcze przed złożeniem ofert, złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, zarzucając, że przetarg został „skrojony” pod RELOBUS-a. Miasto – chcąc uniknąć wykluczenia konkurencji – dokonało zmian w dokumentacji i dopuściło starsze pojazdy. W odpowiedzi RELOBUS złożył formalne zastrzeżenia, krytykując rzekome obniżenie standardów.

Finalnie wprowadzone przez miasto korekty miały charakter kompromisowy – utrzymano kluczowe wymagania jakościowe, ale zwiększono elastyczność w doborze taboru. Jak podkreślali urzędnicy, celem było zapewnienie konkurencyjności postępowania bez rezygnacji z poziomu usług znanego mieszkańcom Tczewa.

Tymczasowy kontrakt, strategiczne znaczenie

Choć nowy kontrakt obowiązuje zaledwie przez siedem miesięcy, jego znaczenie jest strategiczne. To forma „pomostu” między wygasającym kontraktem z GRYF-em a dużym, wieloletnim postępowaniem planowanym na 2026 rok. W tym przyszłym przetargu miasto zapowiada wprowadzenie znacznie ostrzejszych wymogów technicznych i eksploatacyjnych – także w zakresie ekologii i standardów pasażerskich.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Solaris wygrał przetarg w Białymstoku. Miasto dopłaci do diesli

Komunikacja

Solaris wygrał przetarg w Białymstoku. Miasto dopłaci do diesli

Paulina Piziorska 01 lipca 2025

Radom wybiera ofertę dwóch firm na dostarczenie autobusów?

Komunikacja

Warszawa: Koniec przebojów i przegrana Solarisa?

Komunikacja

Warszawa: Koniec przebojów i przegrana Solarisa?

Paulina Piziorska 04 kwietnia 2025

Gdynia: Kto dostarczy 8 przegubowców elektrycznych?

Komunikacja

Gdynia: Kto dostarczy 8 przegubowców elektrycznych?

Paulina Piziorska 01 kwietnia 2025

Zobacz również:

Solaris wygrał przetarg w Białymstoku. Miasto dopłaci do diesli

Komunikacja

Solaris wygrał przetarg w Białymstoku. Miasto dopłaci do diesli

Paulina Piziorska 01 lipca 2025

Radom wybiera ofertę dwóch firm na dostarczenie autobusów?

Komunikacja

Warszawa: Koniec przebojów i przegrana Solarisa?

Komunikacja

Warszawa: Koniec przebojów i przegrana Solarisa?

Paulina Piziorska 04 kwietnia 2025

Gdynia: Kto dostarczy 8 przegubowców elektrycznych?

Komunikacja

Gdynia: Kto dostarczy 8 przegubowców elektrycznych?

Paulina Piziorska 01 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij